Syskonbus

 
Allmänt, Aryah, Fotografier, Kaxa | |
#1 - - Jasmine:

Jag har precis köpt en systemkamera (nikon d7100) . Jag förstår mig inte på kameran än. Jag har ett jätteproblem med att ta bilder inomhus. Dem blir suddiga och vääldigt gryniga. Min kassa mobilkamera tar bättre bilder. Du tar så fantastiskt fina bilder och undrar om du kan ge mig några tips? Jag sparade jättelänge till min systemkamera och det känns sådär att inte kunna använda den. Jag undrar också om du hade kunnat tipsa om ett objektiv som fångar när hon rör sig? :) Hade vi bott närmare så hade jag utan tvekan betalat för att du skulle fota min hund eller åtminstone gå en kurs för sig ;)

Svar: Hej. Vad har du för objektiv till kameran? för att fota inomhus är det bra med ett ljusstarkt objektiv. Ett 50 mm funkar utmärkt men det går även att fota med objektivet som medföljer kameran om man köper ett kamerapaket. Dock är de objektiven sällan ljuskänsliga. Så att frysa rörelser blir svårt.
Tänk på att ha ett högt ISO tal inomhus och rätt lågt bländartal (om du fotar manuellt) sen får du trixa lite med bländaren inomhus då ljuset kan variera väldigt mycket. Ha gärna ett stativ också för att minimera risken för brus.

För att frysa rörelser behöver du ett ljusstarkt objektiv. Sen beror det på hur ljust eller mörkt det är ute. Men att fota dagstid en vinterdag hade jag nog satt ISO talet på ca 400 och trixat lite med bländaren tills jag blivit nöjd!

Hoppas att du fick svar på dina frågor!
Mandana Veysi

#2 - - Anonym:

Hej igen! Jag fotar med ett 35 mm. Jag har igen aning om hur man trixar med ISO eller bländaren så får ta fram manualen och börja läsa på. Tack för svaret och hjälpen ☺

Upp