Tränar flickorna

Igår gick jag ut och tränade flickorna lite grann. Aryah var först ut. Taggad nå in åt helsike. Hoppade runt, sprang frivarv och tog en boll ur fickan på mig. Vi tränade på FF och det går framåt. Har testat att ha belöningen i armhålan men jag tycker det är extremt svårt att gå då. Är det bara jag som upplever det? Jag har än så länge använt mig av en en boll i vänsterhanden som jag sedan kastar upp till henne. Tycker att det är mycket lättare att gå med "fria" armar. Men ska ge belöningen i armhålan en chans och se om huvudresningen blir bättre. 
 
Kaxa fick köra sitt andra lydnadspass och hennes första utomhuspass. Vi fokuserade på fria följet. Hon höll positionen ganska så bra men det märktes att hon inte riktigt förstod vad hela grejen gick ut på. Så jag ska backa bandet och ta små ministeg för att se om hon förstår vad jag vill få ut av henne. Ingångar hajar hon inte alls än så länge, men det tar vi sen. Jag kedjar ihop momenten när dom sitter som dom ska. Det är ingen ide att träna på 511 saker samtidigt och få hunden att förstå allt. Det skulle i mitt fall bara bilda en massa frustration mellan mig och hunden. Och träna hund ska ju vara roligt, inte sant? 
 
Nu är det sol ute, ska se till så att vi går ut en sväng, kanske får Kaxa inviga sig klövjeväska och Aryah likaså. Någon kamera tar jag inte med ut idag vad jag vet, har lite ont i kroppel och vill ha fokus på vovvarna. Sen ska även Kaxas byxor borstas igenom. Vilket tar typ 2 sekunder. Livet med "långhårig malle" är underbart! tervpälsen gör mig tokig många gånger. 
 
Izor åkte förresten till landet igår, han blir där ett tag och njuter av att vara på semester.
 
Allmänt, Hundträning, Kaxa | |
Upp