Lydnadsträning

Igår hämtade Cornelia upp mig och Aryah när hon hade slutat jobbet. Vi åker först ner till stan där hon köpte hundmat och sedan ut till Valbo för att hämta Walle innan vi skulle vidare till träningslokalen för lite lydnadsträning.
 
När vi kom fram till lokalen så visade det sig att det inte alls var många som tänkte dyka upp idag, men vi var sammanlagt 7 stycken med 4 hundar. Alldeles lagomt tycker jag som fick chans att utnyttja hela lokalen utan att behöva trängas med andra hundar och förare. 
 
Cornelia berättade lite om klickerträning och tänket kring det för ett ekipage, så efter träningen pratade C och jag, och vi kom överrens om att hålla en dagskurs i klickerträning om intresset är stort nog. Än så länge har några visat intresse för det. 
 
Träningen gick i vilket fall bra, och jag körde en gemensam platsliggning på 1 min, och Aryah låg helt stilla, rakt och med full fokus på mig. Fria följet såg bra ut det också och hon blev inte tokig när hon fick se andra hundar busa och kampa. 
 
När vi blev passiva så la hon sig till rätta direkt, låg på rygg och vela bli klappad. Hon har en himla fin av knapp. Men någonting som vi måste träna mer på är passivitet. För trots att hon ligger stilla så vill hon gärna sticka dit där leken håller till. 
Allmänt, Aryah, Hundträning | |
Upp