Dom är guldvärda!

Under de senaste dagarna har jag lagt märke till sånt jag faktiskt inte tänkt på speciellt mycket under våra vardagspromenader som vi tagit, jag och hundarna. 
 
Igår mötte vi en man som var ute med sin jakthund, både Izor och Aryah var lösa på ett grönområde och jag vet inte HUR i all världen jag kunde missa detta ekipage som stod en 2-3 meter från oss innan jag upptäckte dom. Jag kallade på Izor som fick syn på hunden och han kom till mig! Just för stunden tänkte jag bara "ja men låt bli hunden och kom hit". Men när jag hade kopplat båda mina hundar och mannen och hunden passerat oss. Märkte jag att vi fixade ett klockrent hundmöte. Att vi kommit så långt i våran träning att han faktiskt valde att komma till mig och bli kopplad istället för att blåsa upp sig och bråka med den andra hunden. 
 
Och idag hände något liknande. Eller tja, liknande och liknande. Vi mötte en kvinna med en stor Rottweiler, och på håll såg jag att kvinnan blev lite smått osäker.Strax därefter förstod jag varför. 
 
Jag sa till mina hundar att gå fint vid mig (eller tja, fint och fint. Att de skulle följa med när jag vek av ut mot en gräsmatta för att kunna ge kvinnan ochhunden utrymme). Izor fick syn på rottisen och den fick syn på mina. 
 
Strax därefter gör den stora hunden utfall, och kvinna kämpar med att hålla den stora hunden. (Tack och lov gick det hela bra) Aryah hade en stor pinne i munnen vid mötet och brydde sig inte ett skvatt och Izor blev lite orolig och började andas lite häftigare, men inte mer än det. 
 
Jag är jätteglad att mötet gick så bra som det gick för oss. Under samma promenad mötte vi ett gäng Chihuahuor samt en Finsk Lapphund och tänka sig, inte ett endaste ljud från Izor. Som annars har gjort rätt häftiga utfall. Och nu med backup från Aryah dessutom, lät han bli att ta fajten utan lät mig ta kontrollen. 
 
Ni är guldvärda fina belgare!!
 
 
Allmänt, Aryah, Hundträning, Izor | |
Upp