ha djur trots att man mår dåligt?

Har läst runt lite på olika bloggar nu på morgonen och fastnade lite för ett inlägg. Kommer inte nämna bloggen då det inte hör hit.

Men det som fick mig att tänka lite var att personen inte tycker att man ska ha djur om man inte mår bra. Vilket jag tycker är helt fel tänkt.

Jag tycker att alla som mår dåligt, är nedstämda eller deprimerade borde omringas av djur. Djur sprider lugn, trygghet och ger otroligt mycket kärlek som inte går att jämföra med kärlek från en människa. (Säger inte att det ena är mer rätt än det andra).

Jag har haft djur omkring mig sen barnsben. Min uppväxt var inte den roligaste, men den var inte hemsk den heller. Men jag mådde väldigt dåligt som liten, vilket jag inte visade. Jag höll det inom mig istället. Om ni har läst min tidigare blogg så har jag haft en Papillon tik vid namn Lisa, som blev min bästa vän. Jag började gå promenader med henne från att jag var 8 år gammal, och sen blev hon en del av familjen. Men jag fick mitt första egna husdjur när jag var 10 år gammal. En dvärghamster som hette Snowbeen. Världens snällaste lilla krabat. Ett sånt litet djur som stal mitt hjärta med storm. Den killen hjälpte mig många gånger då jag var ledsen. Att plocka fram honom ur sin bur och klappa på den lilla kroppen gjorde att kag kunde slappna av. Så pass mycket att jag brast i gråt över allt jag burit på och hållit tyst om. Då jag var rädd för att bli dömd. 

Fler djur kom in i bilden med åren, två dvärghamstrar till. Sally, som var Snowbeens kullsyster och sedan lilla Cookie. Cookie blev 4,5 år gammal. På tok för gammal för en dväeghamster. Men det måste tyda på att han haft rätt så bra? 

När jag var 16 år flyttade hem igen efter att ha bott i Borlänge en period. Då fick jag äntligen köpa min första helt egna hunf. Så jag köpte Izor. 

Izor har fått gå igenom mycket tillsammans med mig, glädje, sorg, ångest och panik. Men han har alltid stannat kvar vid min sida.  Han har aldrig vikt av. Trots att hela familjen är samlad så är det Jag som är Izors favorit. Det är mig han håller sig till helst. Även om pappa har varit med från start sen jag fick hem Izor. 

Bara för att man inte mår bra eller är psykiskt sjuk är man inte en sämre ägare. Har man folk som hjälper en och stöttar så kan det gå hur bra som helst. Jag har i 3 års tid fått Izor rastad på morgonen då jag äter tunga sömntabletter som gör att jag är svårväckt. Inte lider Izor för det? Visst kan han ligga kvar vid mig tills jag vaknar. Men när min pappa ändå kommer hot på morgonen för att ge mig min morgonmedicin så går han en sväng med hundarna innan jobbet.

Jag är ingen sämre djurägare för att jag sällan rastar mina hundar på morgonen. Jag är inte en sämre djurägare för att jag inte hittar på 10 olika saker med hundarna under veckorna. Jag gör mitt bästa för att mina hundar ska ha det bra. Och jag vet, att dom har det bra. Visst skulle dom kunna få det bättre hos någon annan. Men dom skulle lika väl kunna få det sämre.

Så varför är folk så emot att deprimerande/psykiskt sjuka människor har jist HUND av alla djursorter? När det finns hjälp och stättning man kan få. Som jag då. Jag har min familj och min bästa vän som hjälpt mig när jag mått riktigt dåligt med att rasta dom. Mina hundar kommer ut flera gånger om dagen. Dom får springa av sig. Tyvärr kan jag inte trolla fram ett körkort men hade jag kunnat det så skullr jag garanterat göra det. För att kunna ta oss till olila platser som vi inte har möjlighet till i dagsläget.

Jag tycker personligen att folk som mår dåligt SKA omringas av djur. Så länge dom vill det själva. Jag lever idag med två hundar, två brukshundar dessutom. En av dom från hårt arbetande linjer. Och mina hundar mår prima. Iallafall vad jag själv kan se och vad andra har sagt om dom. Men det är jag som känner mina hundar bäst. Och jag ser på dom om något inte står rätt till. 

Allmänt | |
#1 - - Satu:

Man känner vad man klarar av själv och gör det bästa av situationen. Spelar ingen roll om man inte spenderar morgonen med hunden man blir inte sämre hundägare för det, folk tar för mycket åt av andra. Fokusera på vad man själv gör och att hundarna får det så bra som möjligt.

Svar: Exakt. Jag själv tar inte åt mig då jag vet att mina hundar har det bra, men det finns många som tyvärr gör det. Och det är synd. För bara för att man själv inte mår bra betyder det inte att man är en sämre djur/hundägare.
Mandana Veysi

#2 - - Malin:

Håller helt & hållet med dig! Utan mina hundar så skulle jag troligtvis inte finnas idag. Dem har räddat mig & dem har det bra. Jag behöver nån som behöver mig, det räddade mig.
Kram <3

Svar: Vad fint skrivet. Kram!
Mandana Veysi

#3 - - Ronja/ Brilliantaussie:

Håller med dig i det du skriver. Har haft en ganska trasslig uppväxt och de som höll mig över ytan var faktiskt kärleken och vänskapen till min goldentik. När jag var 13 år gammal placerades jag med min hund i familjehem. Första året flyttade vi mellan 5 olika hem, jag har svårt att se hur jag skulle ha kunnat hantera det utan henne,hon var under alla dessa år min enda trygga punkt i livet. Jag hade ingen annan och kunde inte lita på någon. Har mycket att tacka den hunden för!
Och idag har jag tre brukshundar, vi var med i en bilolycka i maj vilket nu leder till att jag är sjukskriven med smärtor i nacke/rygg och har inte alls samma ork och dom får inte de dom fått tidigare. Men hade jag inte haft dom som tröst att jag nog blivit mer deprimerad än vad jag just nu! Hundarna gör så otroligt mycket.

Svar: Tack för din kommentar!Jag känner igen mig i det du skriver, när jag var 16 år blev jag placerat på ett behandlingshem. Och trots djurförbud lät dom mig ha mina kaniner som jag då hade, där. Det märktes rätt fort hur lugn atmosfären i hemmet blev. Inte bara för mig, utan för de andra som bodde där också. Trots att de var mina djur som ingen annan fick hålla på med utan min tillåtelse så blev de andra ungdomarna mer öppna. Istället för bråk och skrik så släppte folk ut sina känslor. Folk som aldrig skulle tänkas gråta öppet kunde helt plötsligt börja visa känslorna när andra var i närheten. När det blev för mycket för någon så gick dom ut och satt vid mina kaninburar. Folk vela hjälpa till att sköta djuren, de fick någonting annat att tänka på. Hjälptes åt att mata dom, göra rent, låta dom komma ut osv. Det blev en stor skillnad tack vare några kaniner.

Utan mina hundar idag vet jag inte om jag hade klarat mig. Jag hade säkert legat i min säng och stirrat in i väggen som jag annars dagligen gjorde. Nu har jag två brukshundar, dom får aktivering. Dom får promenader och motion. Men vissa dagar får dom nöja sig med "tråkigare" dagar. Men inte verkar det gå någon nöd på dom. Hundarna gillar läget och är passiva när jag har för ont i kroppen för att göra något särskilt eller är för nedstämd.
Mandana Veysi

#4 - - Saga & Hailiy :

Håller med dig till 100% !

#5 - - Eva H:

Håller helt med dig!
Jag tror att de där som kan vara rätt dömande o säga att sjuka inte ska ha hund/andra djur tänker rätt kort. Hundar är ju så oerhört bra på att anpassa sig! En hund som är uppvuxen med ett visst liv anpassar sig till det o har visst ett bra liv, oavsett hur långa promenader eller när. (Då tänker jag givetvis att den ändå rör sig så att den mår bra fysiskt givetvis.)
Vet man med sig att man har "downperioder" när inte så mycket blir gjort ska man kanske inte skaffa tollare eller border eller malle då men det finns ju andra :D
Jag är övertygad om att dina hundar tycker de har ett suveränt liv med dig!

#6 - - Eva H:

Bara ett förtydligande så du inte missförstår:
Det om vilken ras man skaffar. Du har ju brukshundar o det fungerar, jag tänker mer på de människor som har lååååånga perioder där man inget orkar/kan då. Så jag hoppas du förstår mig rätt :D

Svar: Jag förstår dig precis. Jag har mina perioder där hundarna bara får vara hundar. Visst bör man tänka sig lite kring vilken ras man skaffar, men folk är väldigt snabba med att döma kring rasval hos någon som inte mår helt okej. Hänt mig några gånger men det har jag bara viftat bort. Folk är så jäkla snabba med att lägga sig i andras liv att det inte är sant. :)
Mandana Veysi

#7 - - Lili:

Det är klart man kan ha djur även fast man mår psykiskt dåligt, man behöver ju inte vara sämre på att ta hand om dem för det. Jag tror att många fått för sig att personer som mår dåligt psykiskt bara ligger i sängen och stirrar upp i taket om dagarna, helt oförmögna att ta hand om sig själva och andra. Eller också tror de att alla med psykisk sjukdom är farliga, våldsamma, galna, whatever, och därmed olämpliga att ta hand om djur. Men så behöver det verkligen inte vara.

Vad gäller att de flesta mår bättre av att ha djur... det är ju sant, det är bevisat att de som har husdjur lever längre och är friskare och gladare. Dock tycker jag inte man ska skaffa ett husdjur bara för att man vill må bättre, i alla fall inte utan att man funderar över om man har tid och ork att ta hand om djuret. Ifall man inte har det, finns det då någon annan som helt säkert kan komma in och stötta? För dig fungerar det ju för att du har din pappa, och för mig fungerar det därför att jag inte bor själv och dessutom skaffade mina råttor tillsammans med min roomie, vi ville båda ha. Men om man bor själv/inte har någon som brukar titta till en och vet att man under långa perioder brukar må så dåligt att man ingenting orkar, är det antagligen ingen bra idé att skaffa djur. Det är viktigt att alltid se till djurets bästa. :)

Svar: Jag håller med dig helt och hållet.
Är det såpass att man inte har någon som kan hjälpa till och stötta om man vet att man kan bli liggande i längre perioder så bör man tänka efter om man verkligen ska ha ett så pass stort ansvar som ett djur. Men har man folk omkring sig, familj, en vän. Eller vem som helst som kan hoppa in och hjälpa till så ser jag inget fel i att personen har ett djur. Men det är som du säger, många tror att folk med psykiska sjukdomar är farliga, galna, knäppa, mordiska. Det stämmer säkert in på en del folk, men långt ifrån alla. Vissa kan varit med om ett trauma, andra kan ha haft en jobbig period i livet. :)
Mandana Veysi

#8 - - Sofia:

Jag tror det är helt individuellt. Människor som mår dåligt men har fungerande nätverk som stöd och hjälp har nog samma förutsättningar att ha djur. Däremot om en människa mår så dåligt att det är missär hemma och inget nätverk eller stöd finns, ja då tror jag även djuren lider.
Sen vet jag inte hur djuren påverkas av människans mående över tid. Djur kan ju trösta oss men hur mår dom av att alltid vara den som tröstas? Dock vet jag ingen forskning om ämnet som säger varken eller.
Så så länge man själv känner att man kan ge djuren ett bra liv, med eller utan stöd, så är det nog ingen fara. Men det ska ju inte bli ytterligare en press att klara djuren om man själv har fullt upp med sitt mående. Då kanske man mår än sämre.
Så det är upp till var och en vad dom känner att dom klarar av. Olika hundar har ju så olika behov också.

Svar: Har man inget stöd så bör man enligt mig tänka en extra gång om man klarar av ett djur. De jag varit i kontakt med som haft djur och mått dåligt har haft stöd av vänner/familj/psykiatrin eller kommunen. Mår man så dåligt att man bara stirrar in i väggen dag in och dag ut anser jag att man borde ta kontakt med psykiatrin och få stöttning och hjälpmedel för att bli bättre.
Mandana Veysi

#9 - - Elin & Olle:

Bra skrivet! utan mina djur vet ja inte vad ja hade gjort...

#10 - - Hana och Aska :

Bra skrivit. Håller med dig till fullo. Synd att vi inte är vänner längre. Tänker på dig ibland.
Aska har fått opererats för livmoderinflammation i våras o haft olika sorters hudproblem. Men nu mår hon mycket mycket bättre.

Hälsningar från mig och Aska

Svar: vad tråkigt att höra gällande hudsjukdomarna och livmoderinflamationen. men vad skönt att hon är bra, och du med!

ja det är synd. tänker på er jag också!
Mandana Veysi

#11 - - Hana och Aska :

Bra skrivit. Håller med dig till fullo. Synd att vi inte är vänner längre. Tänker på dig ibland.
Aska har fått opererats för livmoderinflammation i våras o haft olika sorters hudproblem. Men nu mår hon mycket mycket bättre.

Hälsningar från mig och Aska

Upp