underbara hundar

Igår fick båda hundarna följa med och träna i lokalen. Dagens aktivitet var rallylydnad. Till en början tvekade jag lite om jag skulle ta med båda två men beslöt mig tillslut för att ta med båda två.

Som ni kanske har märkt så har Izor inte följt med till lokalen särskilt många gånger och det har sina orsaker. Nu kommer säkert många tycka att jag är en lat hundägare som tar den enkla vägen men skitsamma. Eftersom Izor gör utfall mot andra hundar och blir riktigt stressad så har jag valt att undvika att utsätta honom för massvis med hundar. Dels för att han inte ska stressa som en tok och dels för att jag faktiskt inte orkar att korrigera och vara på honom konstant. Izor är en hund som behöver full uppmärksamhet och stöttning genom tuffa lägen och tyvärr kan jag inte alltid stötta honom. Då jag inte alltid är så lugn som han behöver att jag ska vara. Därför har han fått vara hemma medan jag och Aryah åkt iväg och tränat, så har jag tränat honom på hemmaplan istället.  Vilket funkar utmärkt.

Men igår valde jag att låta honom följa med. I lokalen fick jag låna en bur där han fick vara under tiden jag tränade Aryah. Vi klädde buren med en filt så att det blev som ett litet fort för honom. Och han tog det hur lugnt som helst. Trots skällande hundar (som han aldrig sett förut) till hundar som lekte hejvilt låg han och slappade i buren. Och under själva tränings passen hade han all fokus på mig, trots att en hund luktade honom i baken så struntade han i det. Jag är så stolt. Så sjukt stolt att han fixade att vara i lokalen igår.
| |
Upp