Hundträning

Idag kommer dagen att spenderas tillsammans med Cornelia och Walle. Vad vi hittar på är ännu inte bestämt men det brukar oftast bli väldigt trevligt. Vi kanske tar en sväng till i14 och går med hundarna. Denna gång tänker jag isånnafall ta med lite korv som vi kan grilla. 
 
Troligtvis ska vi iväg och träna hundarna ikväll. Izor stannar hemma med mamma medan vi är borta. Varför han får stanna hemma är för att han inte tycker att miljön är den roligaste i lokalen och för att slippa bråk och konflikter med honom undviker jag det och tränar honom med glädje och inte med irritation. Det händer att han får följa med till lokalen och träna, när det är färre hundar där. 
 
Igår körde jag båda hundarna här hemma då det var snöstorm ute. Filmade bådas pass men tror ni inte att min telefon gav upp? filmerna laggade och man såg knappt vad vi höll på med. Så det var bara att radera båda filmerna, himla synd då Izors pass var så sjukt jäkla snyggt. Han kan den hunden, när jag har tid att enbart fokusera på honom så blir det riktigt snyggt. Han har bättre koll på baken än vad Aryah har. Han läser av min kroppshållning  och småsteg betydligt bättre, men blir lite väl övertaggad och småslarvar. Vilket vi måste jobba mer på. Kruxet att träna med Izor hemma är att fröken A hoppar över barngrinden och kommer och lägger sig i. Hon sätter sig vid Izor i utgångsposition och ska bannemej gå fritt följ hon med. Trots att jag kör ut henne från rummet eller platsar henne i en korg så kommer hon iallafall. 
 
Tack och lov är Izor van att träna med störning då han var med mig till skolan under mina 3 år på gymnasiet, så störning är inte hans största problem i träningen. Han har en väldigt bra fokus. Något som gör mig väldigt glad är att han inte flyter ut lika mycket i fria följet och börjar att acceptera att min vänsterarm inte ligger slickad mot benet utan rör sig fritt. Jag vill kunna gå en naturlig gång och röra på aramrna på ett naturligt sätt. Det har jag inte kunnat tidigare med Izor då han lärt sig att vänsterarmen inte rör sig i FF. 
 
Jag ska be om hjälp för att fixa ihop träningsdagböcker åt hundarna så att jag får en bättre struktur i deras träning. Ni kanske har något tips på hur ni lagt upp er träning för era hundar? 
 
 
Allmänt, Aryah, Hundträning, Izor | |
Upp